Onderwijskwaliteit
Een goede basis voor de toekomst
Bij De Pontus staat de kwaliteit van ons onderwijs centraal. We werken continu aan verbetering door onszelf vijf simpele vragen te stellen:
- Doen we de juiste dingen?
- Doen we die goed?
- Hoe weten we dat?
- Delen anderen die mening?
- Wat doen we met die kennis?
Met een gestructureerde aanpak verbeteren we ons onderwijs. Dit doen we onder andere door:
- Uniforme dagplanningen die leerkrachten helpen leerdoelen en ondersteuning beter af te stemmen
- Een aanpak die inspeelt op de individuele talenten van leerlingen
- Planmatige ondersteuning, zoals een 10-wekencyclus;
- Gerichte begeleiding en coaching voor leerkrachten;
- Een verbeterde ondersteuningsstructuur waarin begeleiders ook coachen.
Ook investeren we in scholing en coaching van onze leraren, zodat zij hun kennis en vaardigheden blijven ontwikkelen. Bijvoorbeeld door het analyseren van lesopnames met collega’s. In het komende schooljaar werken we aan een vernieuwd schoolplan waarin onze visie en plannen verder worden uitgewerkt. Zo blijven we bouwen aan onderwijs van topkwaliteit.
Groepsoverzicht
Elke leerling heeft zijn eigen onderwijsbehoeften. Sommige leerlingen hebben genoeg aan het reguliere aanbod, anderen hebben extra verrijking of meer of minder instructie nodig. De leraar houdt dit bij in een groepsoverzicht en past zijn planning en begeleiding daarop aan. Dit noemen we basisondersteuning. Als er meer ondersteuning nodig is, kan een leraarondersteuner helpen of lichte ondersteuning aangevraagd worden. Ouders worden op de hoogte gehouden van de onderwijsbehoeften en de voortgang van hun kind.
School Ondersteuningsprofiel (SOP)
Elke school heeft een ondersteuningsprofiel waarin wordt beschreven welke ondersteuning geboden wordt. De medezeggenschapsraad heeft adviesrecht over dit profiel. Het profiel is belangrijk voor het toelatingsbeleid en helpt ouders bij het kiezen van een school. De belangrijkste punten uit ons SOP staan hieronder kort samengevat.
Klik hier voor het volledige SOP.
